آلاشت یا آشیانه عقاب

۱۳۹۹/۵/۱۵

شهر-آلاشت
یکی از شهرهای سواد کوه در استان مازندران است که به بهشت گمشده معروف است در زبان محلی آلاشت  به معنی آشیانه عقاب است در کوههای بلند این منطقه عقاب های زیادی زیست می کنند .
ازسمت تهران توی جاده فیروز کوه بعد از  ورسک و پل سفید و گذشتن از پلیس راه پل سفید در سمت چپ تابلو دانشگاه آزاد سواد کوه را می بینید بعد به سمت چپ بپیچیدجاده ای است که تابلو 35 کیلومتر آلاشت را مشاهده خواهید کرد.
در ابتدای شهر دوراهی وجود دارد که یکی به داخل شهر می رود و دیگری به سرکوه میرود که درآنجا امامزاده حسن قرار دارد .
از نظر آ ب و هوایی معتدل و مرطوب است . این شهر زیبای ییلاقی دارای مسجدی به نام مسجد امام حسین است که در سال 1352 ساخته شده و دارای مناره بزرگ و حیاط وسیعی است . این مسجد توسط معمار لرزاده ساخته شده است.
در قسمت مرتفع شهر که شرق شهر محسوب می شود رصد خانه و آسمان نمای آماتوری  بنا شده که از آنجا علاوه بر استفاده از تلسکوپ میتوان از چشم انداز زیبای اطراف لذت برد .
این رصد خانه که به نام آیت اله صالحی مازندرانی است به عنوان تنها رصد خانه شمال کشور شناخته می شود .
این رصد خانه در سال 1386 به وسیله شهرداری در روی تپه ای به ارتفاع حدود 50 متربنا شده و از سه طرف پرتگاه است و رفتن به آنجا فقط با پای پیاده واز طریق پلکان مقدور است .
دربافت قدیمی شهر که اهمیت تاریخی دارد  کوچه های تنگ و پیچ در پیچ  و خانه هایی گلی با سقف چوبی وجود دارد . خانه ای که زادگاه رضا خان بوده اکنون موزه مردم شناسی است .
دریاچه طبیعی شور مست هم در نزدیکی آلاشت قرار دارد که جز جاذبه های طبیعی می باشد و مکانی بسیار زیبا و خاطره انگیز می باشد.
شهر-آلاشت

صنایع دستی
انواع جاجیم و جوراب توسط بانوان بافته می شود  که شهرت بسیاری دارد .
شهرداری اقدام به تهیه واحد های ویلایی جهت گردشگران و اقامت ایشان در این شهر نموده است .
به دلیل قرارگرفتن در جنگل های انبوه مازندران و طبیعت بکر آلاشت از بهترین گزینه ها جهت گردشگری در طبیعت می باشد.   

..